25.10.2009

Lykke!

Hei igjen alle bloggvenner. Tiden er blitt litt borte for meg den siste måneden. Det har vært mye spennende i ny jobb, alle mine barn har vært syke og dagene har bare blitt borte. Skulle ønske det var mer tid til å blogge og lage ting. Jeg elsker å stulle og stelle, men livet er herlig så en får bare håpe på at det om ikke så lenge blir tid til litt kreativt arbeid.






De siste ukene har jeg vasket alle mine stoffer. Jeg har aldri vært så nøye med å vaske stoffene, jeg har ikke laget store flotte tepper som skal vare i en menneskealder. Jeg har laget mer små bruksting som kastes når de er blitt stygge. Jeg har alltid hørt at grunnen til å vakse stoff er at de ikke skal krype ulikt når du vasker produktet. Så ved veggbiler, julepynt, små vekser o.l har jeg ikke vasket stoffene. 
Men for en tid tilbake var jeg på kurs og kursholder fortalte at disse gassene som kommer når vi står og stryker nye IKKE vaskende stoffer ikke bra for helsa vår.  Hun kjente noen som hadde blitt allergisk for "stoffer" - OG DET HAR JEG IKKE TENKT Å BLI...... .....så jeg vasker og vasker og vasker og stryker og stryker og stryker for tiden.  
Kjære venn - gjør det du også, hvis du ikke allerede har gjort det. 


Jeg har vasket stoffene mine slik:
  • stoffene har blitt gjennomvåte i vaskekum før jeg puttet dem i vaskemaskinen
  • skånaomt program 40 grader
  • flytene milo ullvask - ikke skyllemiddel
  • hang stoffene opp til tørk
  • strøk den slette og pene
LYKKE til DU også!


21 kommentarer:

  1. Sannelig har du vært flink! Men sant som du sier, tenker på det når nytt sengetøy kjøpes at det må vaskes først!
    Håper alle er blitt friske hos deg og ha en god kveld;) Klem;)

    SvarSlett
  2. Hei.Kjekt att du er tilbake.Så flink du er med vasking av stoff.Jeg er ikke noe flink med å vaske stoffene som jeg syr av..Men har ikke kjent noe reaksjon av det for det.Men det er jo veldig lurt på grund av krympig.Er veldig irriterenes å sydd å lakt mye arbeid på en eks duk å så er det en del av stoffene som krymper.Jeg må bli mye flinkere til det.Ha en riktig fin Søndagskveld.Klem fra Bodil

    SvarSlett
  3. Hei igjen! Det er lurt å vaske stoffene før bruk. Kan hende farger de av, spesielt de røde, og da er det kjedelig om noe blir ødelagt. Jeg er så til de grader kreativ for tiden, men har altfor få timer i døgnet. Jeg har gjort det til en vane å sveipe innom symaskinen før jeg tar kveld. I kveld må jeg rette over 30 engelskprøver, og det er lite artig..

    SvarSlett
  4. Dette høres bra ut. Vasker alltid stoffene mine :-) Både pga giftstoffene og overfarge som det er en del av. Kjekt at de er ferdigkrympet også. Du har gjordt en kjempejobb. Ha en fin uke :-)

    SvarSlett
  5. Å... no fekk eg noko å tenke på...
    Eg er ikkje flink til å vaske stoffa mine...
    Men det må eg gjere noko med!!
    TAkk for tankevekkar:)

    ANita

    SvarSlett
  6. Takk for koselig kommentar!
    Godt at du er tilbake igjen!
    Vaske nye stoffer, ja! Ingenting er vel så irriterende som at ferdig arbeid krymper i rykk og napp! Der kan man snakke om å kaste bort tida!
    Ha ei kjekk uke!

    SvarSlett
  7. Tusen takk for fin kommentar i bloggen min :)

    Jeg har blitt flinkere til å vaske stoffene mine jeg også ja.. men viste ikke det om de gassene.. så nå skal jeg iallefall vaske og vaske :)
    Masse fint i bloggen din også :)
    Ha en super søndag :)
    klem

    SvarSlett
  8. Hej! Det är ju likadant när man köper kläder och påslakan m.m. så ska de tvättas. Men visst slarvar man med det och det är nog inte bra. Jag ska försöka bli lite bättre på det.
    Det är roligt att titta in på dina fina saker som du syr.
    Ha det gott.
    Kram Birgitta

    SvarSlett
  9. Takk for gode råd. Selv vasker jeg alltid stoffene før jeg tar dem i bruk. Har selv opplevd en venninne som fikk reaksjon ved bruk av uvaskede stoff. Det så ikke bra ut.

    SvarSlett
  10. Må nok innrømme at jeg er dårlig på å vaske stoffene. Takk for hyggelig kommentar på bloggen min. Det er ikke bestandig man får tid til alt man vil og selvfølgelig går familien forann. Bytte av jobb krever jo også sitt. Ha en fin og kreativ uke. Håper du får litt tid til kreative sysler. Mona

    SvarSlett
  11. Jeg er alltid så utålmodig etter å sette igang når jeg har nye stoffer - men nå skal jeg ta tid til vasking først. Ha en fin uke.

    SvarSlett
  12. Hei. Har gjort det til en vane at jeg alltid vasker stoffene før jeg syr av de. Prøver å få det gjort med det samme de er kjøpt, og lar meg ikke "få lov til" å bruke de før det er gjort. Synes du har gjort en kjempejobb! Ha ei fin uke!

    SvarSlett
  13. Huff, ja, takk for påminnelsen. Der har nok jeg lett for å være litt sløv. Får nok ta en runde. Godt at du syns livet er bra selv om det har blitt lite tid til håndarbeid :) Slik er vel livet, noen ganger er det andre ting som skjer og blir viktigst der og da. ha en fin uke!

    SvarSlett
  14. Tusen takk for kjempekoselig kommentar på bloggen min!
    Jeg vasker også alltid stoffene mine. Tenk å bli allergisk for stoffer da! En forferdelig tanke...
    Dessuten er det en del stoffer med mye overskuddsfarge i, spesielt lin og batikk har jeg erfart.

    SvarSlett
  15. Så flink du er!! Eg vasker alltid stoffa mine eg og, men det har vore med tanke på krymping og overskotsfarge. Ha ei fin veke.

    SvarSlett
  16. Vad duktig du ar som tvattar och strker tygerna innan,det ska man ju gora......bra att du paminner mig:-)

    ha en bra dag!!!

    kram eva

    SvarSlett
  17. Hei, og takk for hilsen på bloggen for leeenge siden.
    Du har virkelig vært flink. Jeg vasker også alltid stoffene mine, både for å få ut alle skadelige stoffer og for å vaske ut eventuell overskuddsfarge. Gjør det samme med sengetøy, håndklær og klær som skal brukes rett innpå kroppen.
    Øsnker deg en fin uke!

    SvarSlett
  18. Takk for flott inlegg, jeg har bare vasket stoffene til de tingene jeg lager for salg, men ikke det jeg lager til meg selv. Jeg trodde også, som du, at man vakset stoffene for at det ikke skulle krympe. Nå skal jeg sette i gang med storvask av stoffene mine.

    SvarSlett
  19. Så smart du har vært vi trenger slike påminnelser. :-)

    SvarSlett
  20. En utfordring til deg på bloggen min! God helg!

    SvarSlett