07.08.2012

Nord-Norge tur

Årets bobil-tur gikk til Nord-Norge.
I dette innlegget tenkte jeg at jeg kun skriver kort om reiserutene.

Dag 0: Oslo over Kongsvinger og til Mora. Vi reiste på ettermiddagen så det var greit med et stopp her.

Dag 1: Vi startet veldig tidlig neste dag og reiste over Ljusdal og videre til Hudiksvall. Deretter kjørte vi E4 helt til Tore. Der tok vi opp og inn i landet og overnattet på Överkalix.

Dag 2:Neste dag kjørte vi opp v 392, den er i grunnen dårlig og humpete, men deler av veien manglet asfalt pga veiarbeid. Vi kjørte inn i Finland og fulgte v 93 til Kautokeino og videre til Karasjok. Da hadde vi kjørt 140 mil.

Dag 3: Karasjok over til Lakseelv, forbi Honningsvåg og opp til Nordkapp, ned igjen til Russenes og ned og ut til Hammerfest……langt langt ut i havet.

Dag 4: Hammerfest v 94 opp til krysset Olderens og ned til Alta.

Dag 5: Fra Alta og over fjell og dal – Sørstraumen og opp over og ned til Sansning. Deretter ser du over til Lyngsalpene og ned til Olderdalen. Der kjørte vi ferge over til Lyngen (kr 340 for 7 m lang bobil) kjørte videre til Breivikeidet, ferge videre (kr 275) og ut til Tromsø.

Dag 6: Tromsø – ned til Nordkjosbotn og til Olsborg, der tok vi av og fulgte v 855 ut til Finnsnes. Vi ønsket å oppleve Senja og Andøya og valgte derfor å kjøre ut på Senja.

Dag 7: Ferge fra Gryllefjord på Senja til Andenes på Andøya. Videre forbi et vakkert utsiktspunkt Bleik og videre ned mot Bjørnskinn, der tok vi over til Rv 82. Vi kjørte ned til Sortland og videre ned til Lofoten.

Dag 8: Svolvær til Å tilbake til Ramnes på Lofoten.

Dag 9: Fra Ramnes videre til Svolvær og inn til Lødingen og ferge over til Bognes. Vi kjørte videre ned til Fauske og inn til Bodø

Dag 10: Var vi i Saltstraumen

Dag 11: Saltstraumen tilbake til Fauske over Rognan og videre ned mot Polarsirkelen over Saltfjellet og ned til Mo i Rana.

Dag 12: Mo i Rana til Mosjøen og vider ned Namdalen, det kjedeligste på hele turen, neste tur tar vi inn til Sverige ved Mo i Rana og ned til Røros. Vi kjørte Steinkjer, Verdal og stoppet i Trondheim.

Dag 13: Trondheim – Dovrefjellet og fulgte E6 ned til Moelv der kjørte vi mot Gjøvik og over Eina og hjem.

Hele turen ble på 514 mil – en fantastisk tur som jeg anbefaler.

1. Fina bilder ,,härlig semester!!Kram

2. Hurra! 6 mil fra Sortlandsbrua og til mitt hus... Ok - greit - æ va på Tranby i sommer... Leverte og hentet bonusdatteren, bare..

1. Ja, tenk det......neste gang burde vi møtes.
      Det hadde vært veldig koselig.

3. Neste gang må dere stoppe i Verdal og ta turen til Stiklestad. Særlig om dere passerer i Olsoktida. Bor forresten på Stiklestad og kaffe har jeg.;)

Klem fra Meta

1. Tusen takk for invitasjonen - jeg tar kontakt. Jeg var på "Slaget på Stiklestad" når jeg var 12 år gammel (Landsleier KFUM/KFUM - Verdal) og den dag i dag prater jeg om at jeg skal dit igjen. Så når vi dro forbi og det var en uke igjen til Olsok bestemte vi oss for å ta en tur neste år .......eller året etter der. Jeg ble veldig fascinert av Olav den hellige - presentasjonen i Nidarosdomen. Jeg må nok lese mer om det. Ha en fortsatt fin dag.
      Klem fra Grethe

4. Oj...for en tur!
    Mange fine bilder du viser frem.

Takk for hyggelig hilsen hos meg :O)

5. Oi, det var litt av en tur! Flotte bilder - takk for turen.

6. Så herlig! Flotte bilder, og en god beskrivelse av at det er langt, det landet vi bor i. Skulle visst at dere var på Sortland - da kunne jeg kokt kaffen i en av nabokommunene og ønsket velkommen innom :-)

1. Tusen takk, så hyggelig tenkt av deg.
      Så vakkert du bor, fjell, øyer, fjord og nydelig landskap. Det var flott ned Vesterålen.

7. Så flotte bilder av vårt flotte land:-)
    Jeg kan også tenke meg å ta turen nordover, men har innsett at vi bør vente til ungene ikke vil bli med oss på ferie lenger.
    Håper vi får nyte litt sol og varme nå på tampen av sommeren! Ønsker deg iallefall en flott kveld♥
    Hilsen Åse

1. Det er nok lurt at barna er store, det er lange distanser og mye å velge mellom......men man lærer mye om landet sitt. Fin ferie for foreldre og ungdom, noen kan komme oppover litt senere eller reise ned litt tidligere med fly. osv...
      Klem

8. Ja, det må ha vært en kjempefin tur! Så mange flotte bilder!

9. Supper creative and better lovely picture for the tur lover. Thanks for sharing awesome pictures, please keep it up to date.

10. Thank you for publishing this awesome article. Checkout Latest Ankara Styles 2020

11. amazing thansk for these creative ideas and beautiful pictures.